Гобелены Валуа

редактировать
Mascarade à l'éléphant, также известный как Elephant (387 x 640 см; 152 x 252 дюйма)

Гобелены Валуа представляют собой серию из восьми больших гобеленов, изображающих празднества или «великолепия», устроенные королевскими дворами Екатерины Медичи во второй половине XVI века. век. Гобелены были в основном смоделированы по рисункам Антуана Карона, но к далеким представлениям Карона на большие панорамы, заполненные фигурами, на переднем плане, обычно сбоку, были добавлены гораздо более крупные портреты выдающихся личностей французского двора. а также сложные границы.

Они были изготовлены бригадами ткачей в Бургундских Нидерландах, вероятно, в Брюсселе или Антверпене, вскоре после 1580 года. Над созданием этих гобеленов работали несколько великих художников и ремесленников, но сегодня нам не осталось ничего, кроме теорий и предположений об их идентичности. Такие ученые, как Фрэнсис Йейтс и Жан Корал, разработали тонкие теории, подкрепленные твердыми доказательствами, чтобы идентифицировать этих неизвестных участников, а также политическое значение гобеленов, но исследования еще не подтвердили многие из этих выводов. Эти работы отображают удивительно интимные и личные моменты в королевском внутреннем кругу, сталкивающиеся с оживленным фоном этих щедрых фестивалей.

Гобелены сейчас находятся в Музее Уффици в Флоренции, Италия.

Содержание
  • 1 Дизайн и конструкция
    • 1.1 Состав
    • 1.2 Темы и иконография
    • 1.3 Примечательные фигуры
  • 2 Описание
  • 3 Происхождение и сохранение
  • 4 Противоречивые знания
  • 5 См. Также
  • 6 Ссылки
  • 7 Библиография
Дизайн и строительство
Водный фестиваль в Байонне. В рисунках Антуана Карона отсутствуют фигуры переднего плана готовых гобеленов.

Гобелены основаны на шести (возможно, восьми) рисунках, нарисованных художником АнтуаномКароном во время правления короля Франции Карла IX (1560–1574). Они были раскрыты собственной сильной личностью, и на переднем плане были размещены группы фигур в полный рост. Историк Фрэнсис Йейтс полагал, что этим вторым художником был влиятельный Лукас де Хере, это утверждение основания имеет и подтверждено доказательными доказательствами, но, тем не менее, вызывает много споров и споров историков.

Этот гобелен изображает торжества на встрече дворов Валуа и Габсбургов в Байонне в 1565 году; гарпунный кит извергал красное вино.

Композиция

Восемь гобеленов можно легко разделить на несколько отдельных частей. Сначала оригинальные наброски, созданные Антуаном Кароном, составляют хаотичный фон каждого произведения. Эти части гобеленов должны были быть изготовили того, что было создано. Поверх этого хаотичного фона установлены почти обособленные портреты, позже добавленные к работам второго художника. Они для дальнейшего повествования вдовий черный занимает центральное место во всех гобеленах, кроме одного. Также можно увидеть дочь Екатерины Маргариту де Валуа.

Один отсутствующий на гобеленах - король Франции Карл IX, который находился на троне во время описываемых событий, но умер (1574 г.) к тому моменту, когда повешение было снято. тканые. Йейтс предполагает, что протестантские создатели гобеленов намеренно вырезали его из-за его участия в Св. Резня в день Варфоломея 1572 года, в которой по его приказу были убиты тысячи французских протестантов или гугенотов. На оригинальных рисунках Карона для гобеленов, шесть из которых сохранились, видно, что Карл IX принимал участие в торжествах. Позднее художник удалил Чарльза из рисунков и добавил фигуры на переднем плане, относящиеся ко двору его преемника Генрих III.

Описания

Коллекция Bayonne, also known as Tournament (391 x 611 cm. ; 154 x241 in.) depicts a ballet de cour ("court ballet"),abl ished who commissioned the tapestries or for whom they were intended. It is highly likely that they originally owned by, or given to Catherine de' Medici, but they are not included in the inventory of possessions drawn up after her death. It is likely that Catherine presented them to her granddaughter Christina of Lorraine, in celebration of her marriage to Ferdinando I de' Medici, Grand Duke of Tuscany, in 1589. The tapestries are now in the Uffizi Gallery in Florence, Tuscany, but are not normally on public display.

Records regarding the display of the Valois tapestries after their arrival in Florence are rare, but it is likely that the eight works were rarely displayed and never together.

All eight of the Valois tapestries were extensively conserved by the Uffizi Gallery with donation from The Friends of the Uffizi Gallery, Palm Beach, Florida in the 21st century. Fundraising for the effort began in 1998, while the conservation and restoration work took three years. The tapestries were cleaned of dust and grime, and portions of the works which were weakened by age or damaged due to pests repaired. Paint applied to the works in the 1700s and 1800s to highlight details was also removed.

In November 2018, six of the eight tapestries – Elephant, Fontainebleau, Journey, Polish Ambassadors, Tournament, and Whale – were displayed for the first time in North America at the Cleveland Museum of Art. It was also the first exhibition of the tapestries since their conservation. The works were hung in gallery with walls of various shapes and heights, similar to how they would have been hung originally. Drawings used to inspire the works and preparatory documents used by the weavers were displayed alongside the tapestries. Full-length portraits of Catherine de' Medici, Henry III of France, and Christ ina of Lorraine as well as a number of decorative art objectsowned by the Medici family were included in th eexhibit as well.

Conflicting scholarship

Yates believes that Lucas de Heere's contribution to the tapestries represented a plea to Catherine de' Medici to send the Duke of Anjou the funds he needed to confront Parma effectively. Historian R. J. Knecht questions this reading and calls the tapestries "an enigma". The reason Henry III and Catherine did not throw the full weight of France behind Anjou's campaign in the Netherlands was that they feared provoking a war with Spain. Knecht asserts that a gift of tapestries, however magnificent, would hardly have changed their minds. More recently, historians Lisa Jardine and Jerry Brotton assess the imagery of the tapestries and "turn Yates's argument on its head", concluding that "the tapestries actually are deeply antithetical to the Protestant, and specifically Huguenot, cause." They argue that the Huguenots are depicted in the tapestries not, as Yates believed, to demonstrate the tolerance of the Valois and offer a vision of different faiths and peoples at peace, but to illustrate the certain defeat of the Protestants at the hands of the Valois. They interpret the inclusion of Turks alongside the Huguenots to indicate that both were regarded as "infidels", an association previously made in the Tunis tapestries for the Habsburg Philip II's marriage to Mary I of England.

Jardine and Brotton also suggest that the Valois tapestries have a clear antecedent in the triumphalist History of Scipio tapestries designed for Francis I by Giulio Romano. Yates believed that the depiction of an elephant in one of the tapestries was based on engravings of Anjou's staged entry into Antwerp. Jardine and Brotton suggest instead that Antoine Caron based his designs for the Elephant tapestry on his own painting NightFestival with an Elephant, which in turn draws on The Battle of Zama from the Scipio tapestries. They also maintain th atthe political message of those tapestries remained part of the Valois ethos, since the Triumph of Scipio was displayed during the summit meeting between the French and Spanish courts at Bayonne. Knecht urges caution, however. The intent of the tapestries is to glorify the house of Valois; beyond that, he believes, all is speculation.

See also
Citations
Bibliography
  • Bertrand, Pascal-François (Fall 2006 – Winter 2007). "A New Method of Interpreting the Valois Tapestries, through a History of Catherine de Médicis". Studies in the Decorative Arts: 27–52. Retrieved January 17, 2019.
  • Cleland, Elizabeth A.H; Wieseman, Marjorie E; de Luca, Francesca. "Renaissance splendor: Catherine de' Medici's Valois tapestries". Cleveland, OH: Cleveland Museum of Art, 2018. ISBN 9781935294696 1935294695 9780300237061 0300237065.
  • Ehrmann, Jean; Muller, René; Blunt, Anthony. "Drawings by Antoine Caron for the Valois Tapestries in the Uffizi, Florence". Detroit, MI: Detroit Institute of Arts, 1958.
  • Federal Register. "Notice of Determinations; Culturally Significant Objects Imported for Exhibition-Determinations: 'Renaissance Splendor: Catherine de Medici's Valois Tapestries' Exhibition." Expanded Academic ASAP, 19 Oct. 2018. http://link.galegroup.com/apps/doc/A558794648/EAIM?u=mnacarlbsid=EAIMxid=d0e51151.
  • Frieda, Leonie. Catherine de Medici. London: Phoenix, 2005. ISBN 0-7538-2039-0.
  • Jardine, Lisa, and Jerry Brotton. Global Interests: Renaissance Art Between East And West. London: Reaktion Books, 2005. ISBN 1-86189-166-0.
  • Jollet, Etienne. Jean et François Clouet. Translated by Deke Dusinberre. Paris: Lagune, 1997. ISBN 0-500-97465-9.
  • Knecht, R. J. Catherine de' Medici. London and New York: Longman, 1998. ISBN 0-582-08241-2.
  • Kociszewska, Ewa. "Woven Bloodlines: The Valois Tapestries in the Trousseau of Christine de Lorraine, Grand Duchess of Tuscany". Artibus et Historiae 73, (2016): 335-363. ISSN 0391-9064.
  • Sayce, R. A. Review of, "The Valois Tapestries" by Frances A. Yates. The Modern Language Review, Vol. 55 No. 4 (Oct. 1960). 601-602.
  • Strong, Roy. Splendor at Court: Renaissance Spectacle and the Theater of Power. Boston: Houghton Mifflin, 1973. ISBN 0-395-17220-9.
  • Sutherland, Nicola Mary (1966). Catherine de Medici and the Ancien Régime. London: Historical Association.CS1 maint: ref=harv (link )
  • Walker, D.P. Review of, "The Valois Tapestries" by Frances A. Yates. Comparative Literature, Vol.12 No. 2 (Spring 1960). 178-180.
  • Yates, Frances. The Valois Tapestries. London: Routledge Kegan Paul, 1959; 2nd ed. 1975, reprinted 1999. ISBN 0-415-22043-2.
Последняя правка сделана 2021-06-18 09:07:31
Содержание доступно по лицензии CC BY-SA 3.0 (если не указано иное).
Обратная связь: support@alphapedia.ru
Соглашение
О проекте